Αυτή είναι η μεγαλύτερη αλλαγή της κλιματικής κρίσης.

Share:

Το οριστικό τέλος για τη βενζίνη με μόλυβδο σε ολόκληρο τον πλανήτη, ανακοινώθηκε από το Πρόγραμμα Περιβάλλοντος του ΟΗΕ, καθώς και η τελευταία χώρα στον κόσμο σταμάτησε την πώληση του εξαιρετικά τοξικού καυσίμου.
«Η ανθρωπότητα μπορεί να διορθώσει τα λάθη που έχουμε κάνει και να μάθει από αυτά».
Ανέφερε ο εκτελεστικός διευθυντής του Περιβαλλοντικού Προγράμματος του ΟΗΕ Γκερνγκερ Άντερσεν. Είπε επίσης ότι σηματοδοτεί μια μεγαλύτερη αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι προσεγγίζουν την κλιματική κρίση. Τα περισσότερα ανεπτυγμένα κράτη κατάφεραν να την απαγορεύσουν μέχρι τη δεκαετία του ’80, αλλά ήταν μια αργή διαδικασία. Τη Δευτέρα, ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες δήλωσε ότι η εξάλειψη του καυσίμου αποτελεί μια «διεθνή επιτυχία».
Γιατί η βενζίνη με μόλυβδο είναι τόσο «κακή»;
Η εξαιρετικά ρυπογόνος ουσία μολύνει τις χώρες εδώ και σχεδόν έναν αιώνα και είναι γνωστό ότι προκαλεί καρδιακές παθήσεις, καρκίνο και εγκεφαλικά επεισόδια. Έχει επίσης συνδεθεί με την παρεμπόδιση της ανάπτυξης του εγκεφάλου στα παιδιά.
Ποια ήταν τα οφέλη αυτού του καυσίμου που, ενώ ήταν τόσο επικύνδινο και τοξικό, εξακολουθούσε να εισάγεται απο κάποια κράτη;
Παρατηρήθηκε ότι η βενζίνη μολύβδου βελτίωνε την απόδοση του κινητήρα στα οχήματα στις αρχές της δεκαετίας του ’20 και ο εφευρέτης της Τόμας Μίντγκλει ήταν σίγουρος ότι ήταν ασφαλής. Μέχρι το 1924, μια κρίση σε διυλιστήριο που διαχειριζόταν ο αμερικανικός κολοσσός πετρελαίου Standard Oil προκάλεσε ένα κύμα πανικού για το ίδιο το καύσιμο – πέντε εργαζόμενοι σκοτώθηκαν και δεκάδες περισσότεροι νοσηλεύτηκαν μετά από σπασμούς.
Ωστόσο, αυτές οι ανησυχίες, ως επί το πλείστον, αγνοήθηκαν. Εκτός απο τα οφέλη της απόδωσης το καυσιμο αυτο είχε και ιδιαίτερα χαμηλό κόστος. Το χαμηλότερο κόστος των καυσίμων ελατώνει σημαντικά τα έξοδα μιας επιχείρησης και δίνει την δυνατότητα ανταγωνιστικής τιμολόγησης των αγαθών και των υπηρεσιών της.
«Πολλές χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν ανεπαρκή κανονιστικά πρότυπα καυσίμων και οχημάτων».
Δεν ήταν μέχρι τη δεκαετία του ’70 πριν σημειωθεί μεγάλη αλλαγή στη χρήση βενζίνης όταν η Ιαπωνία απομάκρυνε τελείως το μόλυβδο από το καύσιμο. Η Αυστρία ήταν η πρώτη χώρα που το απαγόρευσε για τα οχήματα το 1989. Μέχρι τη δεκαετία του 2000, 86 χώρες εξακολουθούσαν να χρησιμοποιούν το προϊόν – απαγορεύτηκε μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2000.
Ο ΟΗΕ ξεκίνησε μια παγκόσμια εκστρατεία για την αντιμετωπίση του το 2002, ενώ η Βόρεια Κορέα, η Μιανμάρ και το Αφγανιστάν σταμάτησαν να το πουλούν το 2016. Υπάρχουν σημαντικές οικονομικές συνέπειες που προήλθαν από την εξάλειψη της βενζίνης μολύβδου. Ορισμένα κράτη εισάγουν καύσιμα με υψηλά επίπεδα θείου, αγνοώντας τον κίνδυνο για τη δημόσια υγεία. Άλλα κράτη – συμπεριλαμβανομένου του Αφγανιστάν – αντιμετωπίζουν πολέμους και είναι λιγότερο πρόθυμα να βάλουν σε προτεραιότητα τις αλλαγές στην βενζίνη.
Σαφώς για αρκετές μή ανεπτυγμένες χωρες θα είναι ιδιαίτερα δύσκολη η προσαρμογή στα νέα δεδομένα χρήσης καυσίμου. Γεγονός που θα επιρεάσει, όχι μόνο τις μεταφορές των προιόντων αλλά και την επεξεργασία αυτών καθώς και τον αγροτικό τομέα απο τους εγχώριους επιχειρηματίες.
Γνώριζες οτι χρησιμοποιούταν ακόμα η βενζίνη με μόλυβδο; Πες μας την άποψη σου σχετικά με τις αλλαγές σχετικά με το ενεργειακό. Πιστεύεις πως είναι πιθανό να αντιμετοπίσουμε κάποια παρόμοια αλλαγή και στην Ελλάδα, τώρα που αρχίζει να γίνεται ολο ένα και περισσότερο η χρήση του ηλεκτρισμού αντι των καυσίμων; Θα χαρούμε πολύ να συζητήσουμε μαζί σου στα σχόλια!

Απόκτησε δωρεάν το eBook των theInvestors

Latest