Οι σαρώσεις με πινακίδες κυκλοφορίας βοηθούν στην αντιμετώπιση του εγκλήματος, αλλά προκαλούν μια μικρή συζήτηση περί απορρήτου.
Οι σαρωτές των πινακίδων κυκλοφορίας τροφοδοτούν τεράστιες βάσεις δεδομένων με λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με τις οδηγικές συνήθειες και βοηθούν στην επίλυση εγκλημάτων, αν και το κοινό έχει ελάχιστη ιδέα για την έκταση των δεδομένων που συλλέγονται ή τον τρόπο χρήσης τους.
Το τεράστιο δίκτυο των αυτόματων σαρωτών πινακίδων κυκλοφορίας που αυξάνεται εδώ και δεκαετίες καθιστά σχεδόν αδύνατο να οδηγήσει οπουδήποτε στις Ηνωμένες Πολιτείες χωρίς να παρακολουθείται. Οι σαρωτές πρωτοεμφανίστηκαν σε τηλεφωνικούς στύλους και αστυνομικά αυτοκίνητα, κατόπιν σε θαλάμους διοδίων, σε γέφυρες και σε χώρους στάθμευσης. Σήμερα, οι σαρωτές εγκαθίστανται τακτικά σε δημοτικά φορτηγά ρυμούλκησης και απορριμματοφόρα, τα οποία συλλέγουν τις εικόνες των πινακίδων κυκλοφορίας των διερχόμενων οχημάτων καθώς κάνουν τους γύρους τους.
Τα δεδομένα του σαρωτή έχουν γίνει ένα σημαντικό εργαλείο για τις υπηρεσίες επιβολής του νόμου, από την τοπική αστυνομία μέχρι το Υπουργείο Δικαιοσύνης, το οποίο δεν απαιτεί ένταλμα πρόσβασης σε αυτό. Για παράδειγμα, οι πινακίδες κυκλοφορίας έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη σύλληψη ενός αριθμού υπόπτων που συμμετείχαν στις ταραχές της 6ης Ιουνίου μπροστά από το Καπιτώλιο.
Καταγράφουν αυτόματα εικόνες από κάθε πινακίδα κυκλοφορίας που αναγνωρίζουν, αντιπροσωπεύουν ένα επίπεδο παρακολούθησης που οι Αμερικανοί συχνά παραβλέπουν, μαζί με τα κοινωνικά μέσα, τις αναζητήσεις στο Διαδίκτυο, τις εφαρμογές κινητών τηλεφώνων και τις αγορές με πιστωτικές κάρτες. Ιδιωτικές επιχειρήσεις παραδίδουν τις εικόνες των πινακίδων κυκλοφορίας, όπως ώρα, ημερομηνία και τοποθεσία, και στη συνέχεια μοιράζονται τις πληροφορίες αυτές με την αστυνομία, η οποία έχει ουσιαστικά ελεύθερη πρόσβαση σε αυτές.
Οι συσκευές ανάγνωσης πινακίδων είναι τεχνολογία μαζικής παρακολούθησης είπε Ο Dave Maass, διευθυντής έρευνας για το Electronic Frontier Foundation, δικηγόρος προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Οι συσκευές ανάγνωσης πινακίδων κυκλοφορίας αποτελούν μέρος ενός αυξανόμενου οπλοστασίου εργαλείων παρακολούθησης της επιβολής του νόμου, το οποίο περιλαμβάνει επίσης παρακολούθηση μέσων κοινωνικής δικτύωσης, λογισμικό αναγνώρισης προσώπου, κουδούνια που συνδέονται στο διαδίκτυο και δίκτυα φωτογραφικών μηχανών, τα οποία έχουν όλες επιπτώσεις στο προσωπικό απόρρητο.
Συλλέγουν στοιχεία για όλους, είτε υπάρχει κάποια σχέση με το έγκλημα είτε όχι, και τα διατηρούν για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Η τεχνολογία έχει εγείρει ανησυχίες σχετικά με την κακή χρήση, την εσφαλμένη ταυτοποίηση και τον όγκο της συλλογής δεδομένων, με μελέτες που δείχνουν ποσοστά σφάλματος έως και 10% ή περισσότερο ανάλογα με την τεχνολογία που χρησιμοποιείται.
Τα λάθη μπορεί να είναι σταθερά. Τον Αύγουστο του 2020, η αστυνομία στην Ορόρα του Κολοράντο, έλαβε την πινακίδα κυκλοφορίας ενός κλεμμένου οχήματος. Πλησίασαν το αυτοκίνητο, με τα όπλα, και διέταξαν τη μαύρη οικογένεια (παιδιά ηλικίας 6, 12, 14 και 17) να ξαπλώσει στο πεζοδρόμιο. Το βίντεο της αντιπαράθεσης προκάλεσε οργή σε ολόκληρη τη χώρα. Ο αρχηγός της αστυνομίας της πόλης ζήτησε συγγνώμη και αργότερα είπε ότι η οικογένεια που οδηγούσε το καταχωρημένο στο Κολοράντο μίνι βαν τύχαινε να έχει τον ίδιο αριθμό πινακίδας με την κλεμμένη μοτοσικλέτα από τη Μοντάνα.
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση επιδοτεί τις θέσεις σαρωτών στα τοπικά αστυνομικά τμήματα για χρόνια. Οι εταιρίες που βρίσκονται σε αυτή την αγορά παρέχουν δεδομένα σχετικά με τις πινακίδες κυκλοφορίας σε τοπικούς αστυνομικούς, οι οποίοι διαθέτουν δικούς τους σαρωτές τοποθετημένους σε τηλεφωνικούς στύλους ή περιπολικά αυτοκίνητα. Η αστυνομία μπορεί να μοιράζεται τα δεδομένα που συλλέγονται με άλλες αστυνομικές δυνάμεις σε ολόκληρη τη χώρα.
Μπορεί να μην μας αφορά αυτή την στιγμή, αλλά σύντομα θα αντιμετωπίσουμε και εμείς αυτό το ζήτημα. Μένοντας ενήμεροι θα γνωρίζουμε τους κίνδυνους και θα καταφέρουμε να διεκδικήσουμε τα δικαιώματα μας πριν μας τα στερήσουν.